Kategoriat
Uncategorized

Asiakkuuksien hallinta helpoksi

Yrittäjällä on useasti kädet täynnä, ja kiire ei välttämättä ole paha asia – tarkoittaahan se sujuvaa kassavirtaa ja tulevaisuuden referenssejä uusia projekteja ja asiakkaita ajatellen. Usein monen asian yhtäaikainen tasapainottelu voi kuitenkin aiheuttaa turhaa stressiä, ja näkyä pitkinä päivinä arjessa. Asiakkuuksien ja projektien hallintaa varten kannattaa harkita erilaisten teknologioiden hyödyntämistä, kuten esimerkiksi asiakkuuksienhallintajärjestelmän eli CRM-järjestelmän käyttöönottoa. Näin omat asiakkaat pysyvät siististi yhdessä paikassa, eikä mikään olennainen tai tärkeä tieto huku sähköpostin tai omien verkkosivujen syövereihin.

Yksi alusta: työn keskitys, jäsentely ja yleiskuvan hallinta

Useimmat toimivat asiakkuuksienhallintajärjestelmät perustuvat siihen periaatteeseen, että kaikki olennainen asiakkaasta löytyy yhdeltä alustalta aina yhteystiedoista ja yhteyshenkilöistä menneisiin tilauksiin ja tuleviin projekteihin. Tämä helpottaa, jos asiakas tarvitsee palveluita tai tuotteita tiettynä aikana vuodesta tai kvartaalista, sillä vanhat tilaukset ovat kätevästi jäsennelty asiakkaan profiilissa. Yksi työalusta helpottaa tilannetta myös silloin, kun tiimissä on yksi tai muutama muu henkilö, joiden tulisi tietää perusasiat asiakkaasta – näin aikaa ei kulu pitkien yhteenveto- tai tilannekatsausraporttien kirjoittamiseen, vaan hyvin hoidetusta järjestelmästä voi tarkistaa asiakkaan senhetkisen tilanteen nopeasti ja vaivatta.

Automatisaatio työn avuksi

Automatisaatio ja teknologia ovat melkein toistensa synonyymejä ja kulkevatkin käsi käden toistensa rinnalla. Aivan kaikkea ei pysty eikä kannatakaan automatisoida, mutta esimerkiksi verkkokauppiaan on helpompi keskittyä tulevien tarjouskampanjoiden suunnitteluun tai uusien jälleenmyyjien houkutteluun tilausvahvistussähköpostien kirjoittelun sijaan. Hyvin asennettuna ja suunniteltuna asiakkuuksienhallintajärjestelmä voi hoitaa tilausvahvistusten tyyppiset prosessit pois alta; useimpiin järjestelmiin voi suunnitella monia erilaisia sähköpostipohjia ja muita kontaktointiin liittyviä automatisaatioita. Näin aikaa ei kulu epäolennaiseen, vaan yrittäjä voi keskittyä kasvattamaan liiketoimintaansa.

Raportointi ja taloudellinen tieto yhdessä paikassa

Onko tietty asiakas huono maksamaan laskujaan ajallaan? Meneekö toisen kanssa paljon aikaa edestakaiseen viestittelyyn, joka ei loppupeleissä vie suuntaan tai toiseen? Entä ovatko tietyt tuotteet tai palvelut suositumpia tiettyjen asiakaskuntien kohdalla kuin toisten? Teknologiaratkaisujen avulla tällaisiin kysymyksiin saa helposti vastauksen, sillä raportointi ja siihen liittyvä taloudellinen data liittyvät olennaisesti asiakkuuksienhallintajärjestelmiin. Yrittäjä voi keskittää myyntiään ja kehittää tuotteitaan vastaamaan entistä paremmin asiakkaidensa tarpeisiin, kun dataa voi käsitellä ja prosessoida järkevästi ja nopeasti.