Kategoriat
Uncategorized

Miten kehittää ja arvioida omaa liikeideaa

Liikeidean arviointiPäivätöissä ei syystä tai toisesta pääse täysillä tekemään juuri sitä, mihin olisi kova palo ja intohimo. Tai kenties pitkään jatkunut sivutoiminen yrittäjyys alkaa olla siinä pisteessä, että voisi harkita tosissaan sillä itsensä elättämistä. Tai ehkä työelämässä on tullut huomattua jotain, mihin on talvi-illan pimeydessä tullut keksittyä mukiinmenevä ratkaisu. Mikä lieneekään idean syntytarina, hyväkään idea ei menesty, jos sille ei ole tarvetta – tämä kapitalismin elinehto, eli kysynnän ja tarjonnan periaate, pitää olla kohdallaan heti kättelyssä.

Kehitä ideaa asiakaslähtöisesti

Maailman hienoin, innovatiivisin ja moderneinkaan tuote tai palvelu floppaa, jos se kehitetään väärää asiakaskuntaa ajatellen, tai pahimmassa tapauksessa lähtökohtaisesti ilman sen suurempaa painoarvoa asiakasta kohtaan. Kaikki ravintola-alan ongelmat ratkaiseva palvelu tai tuote ei auta, jos sitä kehitetään hoitoalalle kaupiteltavaksi. Pidä siis oma kohderyhmä ja ideaali asiakas mielessä ja asetu ostajan kenkiin ja mieti, mikä tekisi ideastasi asiakkaalle tarpeellisen.

Ole kriittinen

Vaikka oma idea läheltä tarkasteltuna onkin maailmaa mullistava, kannattaa silti pitää terveellinen annos kylmää järkeä ja kriittisyyttä takataskussa, sillä nähdäkseen kauas tulee katsoa lähelle.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että omaa ideaa kannattaa sparrailla muiden kanssa ja tarkastella kriittisesti eri kanteilta sekä varautua mahdollisiin vasta-argumentteihin.

Opiskele ja pidä markkinaa silmällä

Hyvä idea muuttuu markkinajohtajaksi, kun oma markkinarako sekä oikea ajoitus ovat kunnossa. On tärkeää pitää markkinaa silmällä, oppi mahdollisista kilpailijoista sekä ymmärtää markkinatilanne yleensä. Markkinat mullistava vessaharja tuskin menestyy, jos se lanseerataan samaan aikaan kuin itsepuhdistava vessanpönttö.

Älä pelkää idean testausta

Teorian puolesta ideasi on vedenpitävä ja täyttää asiakkaasi hurjimmatkin haaveet? Hienoa! Tässä tilanteessa ideaa kannattaa konkreettisesti testata. Jos ajattelee lanseeraavansa esimerkiksi siivouspalveluyrityksen, kannattaa teettää muutama kuluttajatutkimus ja kartoittaa palvelun tarvetta. Tässäkään ei tarvitse mennä liiallisuuksiin, vaan kadunvarressa vietetyt iltapäivät ihmisten kanssa keskustellen, kynän ja muistivihon kanssa, voivat antaa hyvää osviittaa idean kannattavuudesta ja kiinnostuksesta ideaa kohden yleensä.

Ennen kaikkea, virheitä tai epäonnistumisia liikeidean kehittämisessä ei kannata pelätä, sillä ne ovat usein kaikista parhaimpia oppimis- ja kehittämiskokemuksia.